Oudercursus
opvoeden met
Positive Discipline
Positive Discipline?
Dat klinkt precies wat Amerikaans? En ook een beetje, euh, fout?
Positive Discipline is een gedachtegoed dat ontwikkeld werd door de Amerikaanse dr. Jane Nelsen. Zij baseerde zich op het holistische werk van de Weense psychiaters Alfred Adler en Rudolf Dreikurs. Met haar 7 kinderen heeft Jane Nelsen de tools en strategieën die ze zelf heeft uitgewerkt perfect kunnen oefenen. Perfect in de betekenis van: met falen en opstaan.
Uitgangspunt van Positive Discipline: elke mens - en dus elk kind - is doelgericht en streeft eigenlijk onbewust 2 belangrijke levensdoelen na: erbij horen (=verbondenheid) en van belang zijn (= een betekenisvolle bijdrage kunnen leveren).
In hun dagelijkse pogingen die doelen te bereiken zullen kinderen bepaald gedrag stellen.
Gedrag dat door ons volwassenen soms als vervelend, frustrerend, verschrikkelijk, vermoeiend, beangstigend enz. ervaren wordt.
It does ring a bell, doesn’t it?
Positive Discipline kijkt verder dan gedrag en gaat op zoek naar de gevoelens en behoeftes die erachter schuilgaan.
Dit gedachtegoed helpt jou je kind en zijn drijfveren te begrijpen en het helpt kinderen die vaardigheden te oefenen waarvan wij hopen dat ze die als volwassene zullen ontwikkeld hebben.
Zonder straffen en belonen.
Zonder betuttelen en bepamperen . (En ja hoor, believe me, we doen het allemaal!)
Zonder brullen, dreigen en zagen.
Met wederzijds respect door vriendelijk én vastberaden tegelijk te zijn.
Met verbinding en bemoediging als bouwstenen.
Hoewel het woord discipline in het Nederlands misschien eerder een strenge en autoritaire bijklank heeft, is dat in het Engels toch een tikkeltje anders. Discipline gaat over leren door na te doen, over mogen leren uit gemaakte fouten, over groeien en bloeien.
Het gaat niet over je kind ‘een lesje leren’ door te straffen en/of schuld, schaamte en pijn te gebruiken.
Positive Discipline vertrekt vanuit het basisidee dat volwassenen en kinderen gelijkwaardige mensen zijn en evenveel respect verdienen.
Met bemoediging bereik je meer op lange termijn.
Ik geloof dat wij zelf als volwassenen veel te leren hebben van kinderen en dat we vanuit een gelijkwaardige relatie kinderen kunnen opvoeden tot verantwoordelijke, kritisch denkende, veerkrachtige, prachtige, zelfbewuste, empathische volwassenen.
Bemoedigend opvoeden met Positive Discipline ...
is verbindend
is bemoedigend
positief
respectvol voor ouder én kind
stelt empathisch grenzen
ziet fouten als geweldige leerkansen
is gericht op oplossingen i.p.v. op schuld, schaamte of pijn
is gericht op samenwerking
is trauma-geïnformeerd
is duurzaam, want gericht op de lange termijn
werkt aan emotioneel bewustzijn (en dus aan zelfvertrouwen en veerkracht)
werkt mee aan het creëren van een geïntegreerd brein* (en dus aan mentaal-emotioneel welbevinden)